Η συμμετοχή των Αποδήμων στις εκλογές ανάδειξης επικεφαλής του νέου φορέα κρίθηκε από κάποιους χαμηλή.
Είναι όμως έτσι: Θα προσπαθήσουμε μέσω των αριθμών να προσεγγίσουμε την πραγματική εικόνα για να καταλήξουμε εάν αυτό που παρουσιάζεται από τους αριθμούς καταλήγει σε σωστό συμπέρασμα.
Σίγουρα, η συμμετοχή σε απόλυτους αριθμούς
δεν μπορεί να χαρακτηριστεί μεγάλη. Όμως ας αναλύσουμε τους αριθμούς :
Το 2004 στην πρώτη εκλογή Προέδρου από τη βάση συμμετείχαν στο Μόναχο 950 άτομα. Τότε όμως το ΠΑΣΟΚ (που ήταν ο μοναδικός εκφραστής του χώρου) είχε μια δύναμη που εκφραζόταν με το 40% των ψήφων του εκλογικού σώματος.
Σήμερα, εάν υποθέσουμε ότι όλος ο χώρος που εκπροσωπήθηκε στη διαδικασία, εκπροσωπεί το 10%, τότε τα 160 άτομα που συμμετείχαν είναι αναλογικά, σχεδόν, ίδιο ποσοστό.
Αλλά ακόμα πιο πρόσφατα, ας σύγκρινουμε τα μοναδικά αξιόπιστα στοιχεία που υπάρχουν για τον Απόδημο, αυτά των ευρωεκλογών του 2014, δηλ μόλις πριν 3 χρόνια.
Τότε μάλιστα, τα τρια κόμματα που συμμετείχαν στο εγχείρημα για νέο φορέα, είχαν πάνω από 18% (Ελιά 8,02%, Ποτάμι 6,61%, ΔΗΜΑΡ 1,44%). Στις τελευταίες εθνικές εκλογές του Σεπτεμβρίου τα τρια κόμματα ξεπέρασαν μόλις το 13%, ενώ οι τελευταίες δημοσκοπήσεις (πριν την εκλογή επικεφαλής) έδιναν σε όλους μαζί λιγότερο από 9%.
Συνολικά στην Ευρώπη (στα εκλογικά κέντρα στο εξωτερικό) τα τρία αυτά κόμματα έλαβαν στις ευρωεκλογές 1.776 ψήφους από τους οποίους 818 είχε λάβει το ΠΑΣΟΚ.
Οι ψήφοι αυτοί, και αυτό είναι εξίσου σημαντικό στοιχείο, δόθηκαν σε εκλογικά τμήματα που είχαν στηθεί σε 22 χώρες σε αντίθεση με την ψηφοφορία για το νέο φορέα που εκλογικά τμήματα υπήρχαν σε 7 χώρες.
Στη Γερμανία π.χ. υπήρχαν στις ευρωεκλογές 20 εκλογικά τμήματα, ενώ για την εκλογή νέου φορέα μόλις 8. Συνολικά, στην Ευρώπη στις ευρωεκλογές υπήρχαν 51 εκλογικά τμήματα, ενώ τώρα 16.
Στην Γερμανία, την ΕΛΙΑ είχαν ψηφίσει στις ευρωεκλογές 486 άτομα, ενώ κατά την εκλογή επικεφαλής νέου φορέα συμμετείχαν στην ψηφοφορία 746 πολίτες.
Το 2014, ΕΛΙΑ ψήφισαν συνολικά στην Ευρώπη 1.101 πολίτες, ενώ κατά την εκλογή επικεφαλής του νέου φορέα ψήφισαν την πρώτη Κυριακή 1.847 πολίτες.
Οι διαφορές Γερμανίας - Βελγίου - Αγγλίας
Ένα στοιχείο που επίσης θα πρέπει να συνυπολογίσουμε στην εκτίμηση του αριθμού των συμμετεχόντων είναι ότι τα εκλογικά τμήματα επισημοποιήθηκαν μόλις τη Δευτέρα πριν τις εκλογές. Αυτό εκ των πραγμάτων είχε ως αποτέλεσμα η επικοινωνία της διαδικασίας στην ευρύτερη κοινωνία να είναι από δύσκολη ως ανέφικτη.
Έτσι, στη Γερμανία η ενημέρωση περιοριζότανε στις οργανώσεις των τοπικών οργανώσεων του ΠΑΣΟΚ και του ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ, στο Βέλγιο στους πολυάριθμους υπαλλήλους της ευρωπαικής επιτροπής και στην Αγγλία στους φοιτητές που είχαν σχέση με υποψηφίους.
Συμπέρασμα:
Ενώ, οι αριθμοί εκ πρώτης δείχνουν να είναι χαμηλή η προσέλευση, θα ήταν λάθος εκτίμηση πολιτικά να παραβλεφθεί ότι συσπειρώθηκε ο πολιτικός χώρος σε μια διαδικασία και μάλιστα, περισσότερο από όσο στις ευρωεκλογές.
Δεν θα είναι σωστή η εξαγωγή συμπερασμάτων αν παραβλεφθεί ότι επαναδραστηριοποιήθηκαν πολίτες που είχαν ψηφίσει άλλο κόμμα στις τελευταίες εκλογές ή ότι τα τελευταία 3 χρόνια πολλοί πολίτες από αυτούς που είχαν ψηφίσει στις ευρωεκλογές έχουν επαναπατριστεί.
Και τέλος κάτι ακόμη: Θα πρέπει να τερματιστεί ο διχαστικός διαχωρισμός "νέων" και "παλιών" μεταναστών.
Διάβασα σε μια ανάρτηση ενός 'φίλου" ότι το εγχείρημα δεν ήταν ελκυστικό καθώς δεν συμμετείχαν νεομετανάστες.
Ο διαχωρισμός νεών και παλιών Ελλήνων στο εξωτερικό, μόνο διχαστικός μπορεί να κριθεί και σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπει την ενιαία δράση σε συλλογικό επίπεδο.
Πέρα από το γεγονός ότι προβάλει μια στάση υπεροψίας απέναντι στους έλληνες που ζουν περισσότερα χρόνια στο εξωτερικό, τίθεται κει το ερώτημα: γιατί το κριτήριο του "ελκυστικού" να θεωρείται το ενδιαφέρον των νεομεταναστών (που από τα αποτελέσματα συνάγεται ότι δεν είχαν ψηφίσει ούτε τις ευρωεκλογές) και όχι από το ενδιαφέρον της τρίτης γενιάς που λίγο πολύ έχει ενταχθεί στην τοπική κοινωνία ;
Έτσι, στη Γερμανία η ενημέρωση περιοριζότανε στις οργανώσεις των τοπικών οργανώσεων του ΠΑΣΟΚ και του ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ, στο Βέλγιο στους πολυάριθμους υπαλλήλους της ευρωπαικής επιτροπής και στην Αγγλία στους φοιτητές που είχαν σχέση με υποψηφίους.
Συμπέρασμα:
Ενώ, οι αριθμοί εκ πρώτης δείχνουν να είναι χαμηλή η προσέλευση, θα ήταν λάθος εκτίμηση πολιτικά να παραβλεφθεί ότι συσπειρώθηκε ο πολιτικός χώρος σε μια διαδικασία και μάλιστα, περισσότερο από όσο στις ευρωεκλογές.
Δεν θα είναι σωστή η εξαγωγή συμπερασμάτων αν παραβλεφθεί ότι επαναδραστηριοποιήθηκαν πολίτες που είχαν ψηφίσει άλλο κόμμα στις τελευταίες εκλογές ή ότι τα τελευταία 3 χρόνια πολλοί πολίτες από αυτούς που είχαν ψηφίσει στις ευρωεκλογές έχουν επαναπατριστεί.
Και τέλος κάτι ακόμη: Θα πρέπει να τερματιστεί ο διχαστικός διαχωρισμός "νέων" και "παλιών" μεταναστών.
Διάβασα σε μια ανάρτηση ενός 'φίλου" ότι το εγχείρημα δεν ήταν ελκυστικό καθώς δεν συμμετείχαν νεομετανάστες.
Ο διαχωρισμός νεών και παλιών Ελλήνων στο εξωτερικό, μόνο διχαστικός μπορεί να κριθεί και σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπει την ενιαία δράση σε συλλογικό επίπεδο.
Πέρα από το γεγονός ότι προβάλει μια στάση υπεροψίας απέναντι στους έλληνες που ζουν περισσότερα χρόνια στο εξωτερικό, τίθεται κει το ερώτημα: γιατί το κριτήριο του "ελκυστικού" να θεωρείται το ενδιαφέρον των νεομεταναστών (που από τα αποτελέσματα συνάγεται ότι δεν είχαν ψηφίσει ούτε τις ευρωεκλογές) και όχι από το ενδιαφέρον της τρίτης γενιάς που λίγο πολύ έχει ενταχθεί στην τοπική κοινωνία ;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου